Loppistan möter Benny Movarp

Det finns samlare. Såna som letar delar till en servis med barndomsminnen eller en serie vaser för att färgen liksom är den rätta. Sen finns det samlare som Benny Movarp. Som är informationstörstande och vetgiriga. Som vill kunna allt om tillverkare, formgivare och sammanhang. Som helt magiskt memorerar dekorer, glasyrer och modellstorlekar. Som ett referensverk i egen hög person. Och mer än en gång har jag förundrats av loppisfynden och samlingarna han visar upp på sin blogg. Det är ingen tvekan om att man blir nyfiken på denna samlarmaskin. Jag fick en guidad tur i huset i Falun. Här är Loppistans möte med Benny Movarp.

Namn: Benny Movarp
Ålder: 43 år
Bor: i Falun
Familj: Fru och två barn
Bästa fyndställe: inget specifikt, en hög frekvens på besöken är bästa metoden.
Benny rekommenderar:
Blogg: Porslinsbloggen
Instagram: herrmovarp

Att bli bjuden på kaffe hemma hos Herr Movarp gör ingen besviken. Koppar och fat i serien Astra tillhör nämligen vardagsservisen.

 

Allting började egentligen med en lånad del ur servisen Vinga. Den gick i tusen delar och Benny bestämde sig för att hitta en ersättare. Och så började jakten. Till sin egen förvåning fäste Benny sig själv vid dekoren och när han väl hittade en ersättare var han redan fast.
– Jag hittade samma dekor fast en annan färg men bestämde mig direkt för att den var alldeles för snygg för att ges bort. Jag var helt enkelt tvungen att hitta en del till, berättar Benny.

Idag är vi många som nyfiket följer Bennys fyndande på hans blogg. Vi är faktiskt runt 30000 retrointresserade besökare varje månad som troget och förmodligen aningens avundsjukt ser honom rada upp fynd efter fynd. Förundras över att han alltid kan namnge serier eller gissa formgivare. Och förstås över mängden fynd.
– Jag har bra koll på alla loppisar här i området. På så sätt kan jag lägga upp rundan jag brukar ta och vara först i kön. Oftast tar jag väl något loppisbesök mitt i veckan på lunchen eller efter jobbet och sen blir det ett besök på helgen innan alla familjeaktiviteter kommer igång. En fyra loppisbesök i veckan blir det nog, säger Benny.


Det finns fynd i alla gömmor och vrår. Men det allra mest förvarar han i skåp och lådor i ett par rum på bottenvåningen i det stora huset. 

 

Hans loppisbudget ligger på mindre än 1000 kronor i månaden. Smått otroligt att tro när man ser vad han fyndar. Oftast köper han bara det han själv gillar och kan tänka sig att samla på. Men han fyndar också för försäljning om han hittar något till rätt pris.
– Till viss del så finansierar jag ju mina fynd genom att sälja saker vidare. Hittar jag något för 10 kronor som jag vet är värt 500 kronor så slår jag till. Men om förtjänsten är för liten låter jag ändå fyndet stå kvar om det inte faller mig i smaken. Några gånger om år säljer jag sedan vidare på tradera eller på någon lokal loppis. Och ofta så köper jag också till andra samlare jag har kontakt med så att vi kan byta eller köpa av varandra, berättar Benny.

Bennys hyllor dignar med lekfull och färgsprakande formgivning.

 

Idag har fyndandet vuxit till ett samlande. Framförallt av porslin och keramik av svenska tillverkare och formgivare. Favoritserviserna heter Furuvik, Astra och Bimbo. Men det tronar även en avundsvärd samling Zebra-koppar i hyllan i köket. Det mesta är fyndat på loppis eftersom det är svårt att hitta delar till bra pris på auktionshus och auktionssajter där alla generellt är väl upplysta. Och för Benny handlar det inte framförallt om att slutföra en viss samling till varje pris.
– Det viktigaste är inte att en samling ska bli komplett. Jag samlar på saker jag gillar och blir glad när jag hittar fler delar i en serie. Men det gör inget om det tar tid att hitta nästa del, säger Benny.

Framförallt är det design från 50- och 60-talen som intresserar Benny. Det är något med de geometriska och rena formerna.
– Många formgivare har arbetat för flera fabriker och i olika material. Men ändå kan man se deras individuella stil som en röd tråd. Så när jag hittat en formgivare vars alster jag gillar så är det nästan alltid så att jag tilltalas det mesta av deras verk. Man kanske kan säga att jag snarare samlar på formgivare än vissa givna serier, menar Benny.

Benny har en imponerande samling referenslitteratur. Även här består det mesta av böcker och tidningar som är fyndade på loppis.

 

Hur lär man sig då att hitta de bästa fynden? Att veta vad som är vad och hur det ser ut? För Benny handlar det om mycket om att läsa sig till kunskapen. Lite som att forska om sina fynd. Det referensmaterial han oftast avänder sig av är gamla nummer av tidningen Form som publicerades av Svenska Slöjdföreningen. Självklart är också de funna på loppis till fyndpris. Vad annat hade man kunde vänta sig liksom.
– Jag hittade ett nummer av tidningen på antikvariat och frågade mannen som sålde om han inte hade fler. Och visst hade han det. I princip alla nummer från 50-talet plockade han fram. Nu har jag en nästan komplett samling av alla tidningar från 50-60-talen, berättar Benny.

Det är framförallt annonser och artiklar om produktlanseringar som Benny är intresserad av. På så sätt kan serienamn, antal delar och produktionsår fastställas. Men har man riktig tur får man också tag på en priskurant direkt från den tillverkande fabriken.
– Jag har ett par kuranter. Men de blir ofta väldigt dyra och man ska ha tur om man råkar på dem på loppis eller så. Men det är ju en säker informationskälla även om det naturligtvis kan ha gjorts tillägg i serierna senare, säger Benny.
Men det finns så klart en hel del bra ställen på nätet som också erbjuder massor av information. Det gäller bara att veta var man ska leta. Hos Grödinge Antik kan man till exempel snabbt kolla upp märkningar på konstgods från bland annat Ekeby. Då kan man eventuellt få koll på tillverkningsår och formgivare. Men Benny rekommendera också att titta i Designarkivet där man får tillgång till en omfattande databas med ritningar, skisser och referensmaterial i original.

 Som den samlare han är har Benny även referensmaterialet åtkomligt via mobilen så att han snabbt och enkelt kan komma åt det.

 

Benny verkar onekligen lagra ny kunskap i parti och minut. Och det handlar inte bara lättsmällt information som serienamn eller så. Det är kunskap på detaljnivå. Former på glasvaser, diameter på kaffekoppar eller fotfattning på en blomkruka.
– I det här fallet är kunskap makt och ju mer man vet desto lättare är det så klart att fynda. Jag försöker vara bjussig med information på bloggen. Men det är klart att om jag hittar något väldigt speciellt jag är ute efter som jag förstår att inte så många har kunskap kring så försöker jag ju hitta den delen billigt först, säger Benny.

Att leta fynd är förvisso en stor del i Bennys samlande men det är ändå jakten på mer information som är drivkraften. Han är med i flera föreningar och intressegrupper med porslin, keramik och glas som den gemensamma nämnaren. Där är informationsutbytet högt. För ska man samla vill man ju veta vad som finns.
– Jag har till exempel varit med ganska länge i Geflekeramikens Vänner. Vi träffas med jämna mellanrum för årsmöten eller föreläsningar av formgivare. Ibland gör vi studiebesök eller går på utställningar. Vi får kunskap och möter personer som man annars aldrig skulle ha möjlighet att träffa. Och i och med att många av formgivarna från 50- & 60-talen börjar bli äldre skulle kanske den här förstahandsinformationen annars gå förlorad, säger Benny.

Bennys samling kaffe- och tekoppar från Gefle. 

 

Och att Benny gillar Gefleporslin är ju ingen hemlighet. En av hans större samlingar är den med te-och kaffekoppar från Gefle. Det är framförallt koppar av modellerna E, EA och AU som trängs på hyllkanten. Och nyligen delade han med sig av sina skatter i den mycket uppskattade tidningen Hus & Hem Retro.
– Vi visade upp 110 dekorer i tidningen men jag har väl cirka 200 dekorer allt som allt. Mitt mål är att ha en av varje färg fast det börjar bli lite trångt i hyllorna nu. Om jag hittar en kopp som är naggad men i rätt färg till ett bra pris köper jag den oftast ändå och spar den tills jag hittat en likadan som är helt felfri, berättar Benny.

  Benny samlar också på konstgods från bland annat Ekeby. Bland favoriterna hittas samlingar av Trio, Kokos och Pil.

 

Man återfinner också en hel del konstgods i Bennys gömmor. Alltså främst vaser och fat i fantastiska dekorer. Här är det föremål från Ekeby som dominerar och kända formgivare som Anna-Lisa Thomson, Hjördis Oldfors och Mari Simmulsson. Det finns förvisso en mängd serier han gärna skulle äga men även Benny har tvingats begränsa sitt samlande.
– Det är ju omöjligt att samla på allt. Jag har blivit tvungen att  renodla samlingarna lite mer och jag har helt klart blivit kräsnare med åren. Men jag brukar tänka att samlandet också för något gott med sig. Vi räddar ett kulturarv som annars skulle gå förlorat för kommande generationer. De här föremålen berättar både något om vår historia och visar att väldesignade produkter håller genom tid, säger Benny.

 

Bennys stilskola – tre formgivare

Vad kan vara mer passande att be en samlare visa upp sina samlingar. En liten titt på de formgivare han tycker allra mest om. Benny radade upp föremål från tre välkända namn. Olika material men gjorda av en och samma hand. För träning ger färdighet när det kommer till att känna igen föremål på en på en loppishylla. Former kan plötsligt verka bekanta och vips är det du som står där med ett fynd i din hand.

En bra sak att komma ihåg när man vill fastställa formgivare och ursprung på sina loppisfynd är att skilja på dekor, glasyr och modell. Ofta tillskrivs ett föremål till en viss formgivare när det i själva verket handlar om bara en del i denna formgivningstrio. Allra vanligast är det att bruksgods, alltså bordsserviser eller te- och kaffeserviser, har en formgivare på modellen som sedan presenteras i en rad olika dekorer med andra dekordesigners. När det kommer till konstgods som gjordes i färre delar är chansen större att en och samma formgivare ligger bakom både form och dekor. Det var också vanligt att fabrikerna hade en glasyr-mästare som enbart jobbade med att ta fram glasyrer som sedan användes i flera olika serier.

Arthur Percy

Arbetade som konstnärlig ledare för Gefle och glasformgivare vid Gullaskruf glasbruk. Percy formgav även en hel del modeller av bruksporslin för Karlskrona. Hans former är ofta mjuka och lite rundade och en av de mer kända modellerna är de som används i serien Rubin. Percys glasyrer är matta och dekorerna speglar de rådande tidsidealen.

På bilderna: Teservis i modellserien BE, här med glasyren Astra, svart vas modell IZ, vit vas modell YF ur prickig serie från Gefle, blå vas modell KR, svart vas modell BE med turkos insida Indiana, blomkruka modell RW från Gefle, blomglasset Treklang från Gullaskruf, glasvaser i Indigo och Amestist från Gullaskruf, tekopp Terass modell EA från Gefle, tekopp Blå hyacint modell AU från Gefle.

 

Lillemor Mannerheim

Lillemor arbetade hos både hos Gefle och Rörstrand och under kortare perioder för Guldkroken Keramik och Hovmanstorp Glasfabrik. I slutet av karriären formgav hon djurfiguriner åt finska Arabia. Hennes formgivning är ofta organisk och mest känd är hon för serien Mangania som tillverkades på Gefle porslinsfabrik. Mannerheims dekorer är fantasifulla och naivistiska och den svarta glasyren är hennes signum, detta trots att den inte är hennes verk.

På bilderna: Svarta små vaser ur M-serien (M45, M28, M30, M29) alla från Gefle, Toreador svart vas (M 40) med röd dekor från Gefle, Lilla hjärtat (M26), Svärmande par (M25), turkos vas (M27), tallrik med dekoren Västkust, delar ur teservis, teservis Rubin modell MA och tegods modell AU med dekoren Solros, samtliga från Gefle.

Kjell Blomberg

Har formgivit bruks- och konstgods för Upsala-Ekeby, Gefle porslinsfabrik och Gabriel keramik, samt dekorer för Gefle och Karlskrona. Han har även arbetat som konstnärlig ledare för Gullaskruf. Blomberg har en stor variation på sitt skapande och hans former är ofta mjuka och lite bulliga. Hans dekorer är stilistiska och enkla och den mest kända är kanske Pigg från Gefle.

På bilden: Vaser ur Conga-serien från Gefle, klotheppar från Gullaskrufs 70-talsproduktion, grön cocktailkaraff och blomkula från Gullaskruf, Svea-krukor i tre storlekar med Blombergs dekor KÅBE, fat med röd dekor ur serien Prisma, glasvaser Ametist och turkos i modellerna KB 55/44 från Gullaskruf, röd vas Turbin från Ekeby, gröna vaser KB 59/44 och KB 59/43 från Gullaskruf.

7 reaktioner på ”Loppistan möter Benny Movarp

  1. Vilket trevligt inlägg!! Bra skrivet!!

    Vi är många som i likhet med dig imponeras av Bennys samlingar och kunskaper. En ovärderlig tillgång att ha när man undrar över något man köpt på ”känsla” av att det är någon formgivare man tror sig ha sett någonstans 🙂

    Gilla

  2. Pingback: Året som gått, del 2 | Jag, en loppista!

Lämna en kommentar