Arabia i rutan

Jag hittade en helt ny blomkruka. I mjuk design från Arabia. Och alltså ny i den bemärkelsen att jag inte sett den modellen tidigare. Och jag tyckte att den var så härligt stilren och annorlunda mot de blomkrukor jag vanligtvis köper på loppis att jag inte kunde lämna kvar den på Huvudsta Loppis. Nu finns det ju andra detaljer som också gör att den skiljer sig markant från mängden. Priset till exempel. 150 kronor är mer än vad jag betalat för ungefär alla blomkrukor jag har sen tidigare tillsammans. Men vad gör man inte när ha-begäret sätter in.

Krukan är lite åt det krämfärgade hållet och glasyren har en matt finish. Perfekt kombination. Och jag tänker att den behöver en relativt hög och yvig grönväxt för att komma till rätta. Kanske borde den också ha en likadan kompis bredvid sig. Det borde inte vara något större problem för när jag besökt Huvudsta Loppis igen i förra veckan så stod där inte mindre än tre likadana krukor. Två brun-svarta och en vit. Då stod det också klart att fatet och krukan ska ha samma diameter egentligen. Jag har alltså en av varje storlek. Så istället för att köpa en kruka till tänker jag sätta hoppet till sommarloppisarna. Och att jag hittar en större kruka och ett mindre fat då. Helst till en tiodel av priset så klart.

Tillägg: Enligt tillförlitliga uppgifter från retroblogg-nätverket är formgivare till denna vackra kruka Richard Lindh. Den finns också i en mer ovanlig fyrkantig modell. Good to know!

Lämna en kommentar